כל אחד והדמוקרטיה שלו

במאמר זה ברצוני לפקוח את עיניכם ולגרום לכם להרהר בעובדה הבאה: למרות שברוב ספרי הלימוד והאנצליקופדיות כבר מזמן קיימת הגדרה ברורה מהי "דמוקרטיה", עדיין לכל אחד יש את הדמוקרטיה שלו.

ראשית נתייחס לרעיון הכללי של מהי דמוקרטיה ומה דעתם של מדענים ידועים על המושג הנ"ל.

המושג "דמוקרטיה" מקורו במילה היוונית "דמוס", שמשמעותה "עם". במדינות דמוקרטיות, העם הוא הריבון שבידיו שליטה על המחוקק ועל השלטון.

  • דמוקרטיה היא צורת שלטון, בה כל האזרחים משתתפים בניהול המדינה, ולוקחים על עצמם אחריות בפני החברה במישרין או דרך נבחרים אותם בחרו בבחירות חופשיות.
  • מדינות דמוקרטיות מבינות כי אחד התפקידים העיקריים שלהן הוא להגן על זכויות אדם בסיסיות, כגון חופש הביטוי וחופש הדת; הזכות להגנה שווה על ידי החוק והזכות להשתתפות מלאה בחיים הפוליטיים, הכלכליים והתרבותיים של החברה.
  • מדינות בעלות שלטון דמוקרטי מקיימות בחירות חופשיות והוגנות, בהן לכל אזרח יש זכות בחירה.
  • דמוקרטיה מחייבת גופים ציבוריים לשמור על חוק ומשמרת מצב בו לכל אזרח מוענקת הגנה שווה על פי החוק, וכל הזכויות מוגנות על ידי המערכת המשפטית.
  • חברות דמוקרטיות מחויבות לעקרונות כגון גילוי של סובלנות, שיתוף ופשרה. כן, הכול נשמע טוב ויפה. אולם יחד עם זאת…

לאחר שציינו מספר נקודות עיקריות, יש לשים לב לעובדה כי במדינות דמוקרטיות יש ניואנסים שונים, עקרונות מסוימים ושיטות מגוונות. אם נתעמק מעט, יהיה קשה למצוא את  הדמוקרטיה האידיאלית, או את הסטנדרט שאליו שואפים כולם.

לכל מדינה יש צורת דיכוי פרט משלה. הרי אם רק נתבונן, כולם מדכאים את כולם בחיים הללו… אינטרס מדיני בהגדרתו מנוגד לאינטרס של הפרט, משום שככל שהמדינה מתערבת בחיי החברה ובחיי הפרט, כך חופש הפרט מוגבל יותר. ובכל מדינה דמוקרטית תהליך זה קורה באופן שונה.

לדעתי, דמוקרטיה היא ריכוז התרבות; כלומר, נראות התרבות במדינה היא זו שתקבע בהכרח את נראותה של הדמוקרטיה. לכך יש להוסיף את המנטליות של האנשים, את ההרגלים שלהם ואת ערכיהם המוסריים.

והנה, דעה נוספת, ושוב רק בשביל לעורר את המחשבה: ישנו מושג המכונה "אוכלוקרטיה", הוא הניגוד של דמוקרטיה. אם דמוקרטיה היא שלטון העם, אזי אוכלוקרטיה הינה שלטון ההמון (הטיפש), צורה מנוונת של דמוקרטיה המבוססת על גחמותיו המשתנות של ההמון, הנמצא תחת השפעה תמידית של דמגוגים שונים. ייתכן ואין כיום בשום מקום דמוקרטיה אמיתית, אלא רק אוליגרכיה מוסווית (שלטון של תאגידים ואליטות מסחר).

ישנם דיונים שונים המנתחים את נושא הדמוקרטיה, מאמרים רבים נכתבו בנושא וניתן להתפלסף סביבם זמן רב.

אז מה בעצם אני מנסה לומר? מה מטרתי באמירת דברים אלה?

בפשטות: בימינו ישנו ריבוי של חכמולוגים, אשר תוך כדי רדיפה אחר המטרות האנוכיות שלהם מנסים להאשים אתכם בכך שהמדינה שלכם לכאורה אינה דוגלת בעקרונות הדמוקרטיה. אסכים עם טענה זו רק אם היא תהיה חלק מביקורת בונה ממנה משתמע שלכולנו יש על מה לעבוד. רק אנא מכם, קחו בחשבון שאין דבר כזה מושלם ותמיד יש צורך בנקודת השוואה. אל לכם לכפות את דעתכם, בזמן שייתכן וקיימת מדינה אחרת, מדינה שכנה "דמוקרטית", שמסיבות אישיות כלשהן לא הבחנתם בה.

כל אחד והדמוקרטיה שלו