תכנית עסקית

תכנית עסקית

שלום לכולם, אני הולך לדבר אתכם על משהו שגם לי יצא להכין בעבר כמה פעמים ולעזור לאחרים – תכנית עסקית. המאמר הזה מיועד למתחילים אבל כל אחד מוזמן לקרוא אותו כי תמיד אפשר למצוא משהוא חדש שלפני לא ידעתם או לא חשבתם עליו. אני לא הולך כאן להמציא גלגל כי הדברים האלו מופיעים בהרבה מקומות, אפשר למצוא המון חומר ללמידה עצמית באינטרנט ובספרים. מאחר ואני אישית עברתי את זה ואני מודה שזה לא היה קל, אני רוצה להציג לכם את השיטה לכתיבת תוכנית העסקית כפי שאני רואה את זה.

תוכנית עסקית אשר תוכננה ונכתבה בצורה מקצועית נכונה, היא לא רק מפתח ללבם של המשקיעים, אלא גם הבטחה שהעסק שלך יגדל ויצליח. קיימות שני המלצות בסיסיות בעת תכנון תוכנית העסקית.

א. אל תנסה להוריד את תכנית עסקית מוכנה מהאינטרנט – אפשר להשתמש בתבניות מוכנות אך תכתבו הכול במילים שלכם.

ב. תהיו שאפתנים אבל לא יותר מדי לייפות את המציאות.

כיצד לכתוב תכנית עסקית

לתוכנית עסקית טובה ישנן שלוש משימות חשובות.

א. לסמן מטרות כלליות.

ב. כאשר מחשבות שלך כתובות על הדף, יש הזדמנות להתבונן מקרוב ולהרהר על כדאיות הפרויקט.

ג. תכנית עסקית צריכה למשוך משקיעים מקצועיים.

תוכנית עסקית הראשונה שלי הייתה בעורך של 30 עמודים ושנייה רק 7 עמודים. לבוא ולהגיד שבגלל כמות התוכן הנכתב זה השפיע לטובה או לרע איני מסוגל. לדעתי אין בזה חשיבות רבה, אלא חשוב הוא התוכן עצמו. במילים אחרות "לא הכמות אלא האיכות". שני תוכניות שלי היו מיועדות לעסקים בחו"ל. אחת בתחום קוסמטיקה והשנייה נדל"ן. אני לא אפרט בדיוק על הכתוב בהן, מסיבות כאלו ואחרות, אבל אני רק אגיד שבעזרת שני התוכניות שהכנתי, הצלחתי לגייס משקיעים.

אני רוצה לציין שלפני כתיבה לא היה לי ניסיון וגם לא למדתי באוניברסיטה מנהל עסקים. פשוט היה לי רעיון ורצון שהניעו אותי לפתוח ספרים וללמוד. אני נפגשתי עם הרבה אנשים שבשבילם תוכנית עסקית זה משהוא שלא ניתן להבין או להסיג, משהוא שבשמיים… חבריי, אין מה לחשוש, אם יש לכם רעיון כל שהו בראש, אל תדחו אותו למחר אלא קחו אט ותתחילו להעביר את מחשבותכם על הדף. במהלך כתיבה אתם תראו שהכול זורם וזה לא כזה מפחיד ומסובך כפי שזה היה ניראה.

אז הנה אני אציג לכם את השבלונה הבסיסית לכתיבת תכנית עסקית ותזכרו! תהיו יצירתיים, מעניינים, אמינים ולא נעולים.

 

1.עמוד השער

חשוב שעמוד השער יראה מעניין חזותית, תמונה או לוגו של המוצר או חברה. משהוא שיכול למשוך עין ממבט ראשון.

 

2.תוכן עניינים

חשוב שיהיה תמציתי, נוח לקריה ומדויק. לנסות להעביר מסר ראשוני בניסוח פשוט ונגיש.

 

3.תמצית מנהלים

שימו לב, חלק הזה הוא חשוב ביותר כי כבר בשלב הזה הקורה אמור להבין ולהחליט האם להמשיך לקרוא או לא. כאן למעשה אתם מתארים את מודל העסקי שלכם. חייב להיות מעניין ומסקרן.

4.תאור חזון החברה

תתארו את החזון בצורה שקופה, ברורה וחלקה. הקורה צריך לתרגם את הכתוב לתמונה שתצטייר אצלו בראש. תאור החזון צריך להיות מנוסח בקצרה בשפה ברורה שתתן חשק להמשיך לקרוא. תתארו את היעד שלכם ומטרות לעתיד. תאור החזון צריך לשכנע את הקורה/משקיע שהעסק שלך הוא בטוח, כדאי ואמין.

 

5.תאור החברה

כאן תרשמו את פרטי החברה אם היא כבר קיימת. מתי נוסדה,מי הבעלים או שותפים, איפה ממוקמת החברה וכו"…במידה והעסק עדיין לא נפתח אז לתאר את כל המהלך, אישורים ומסמכים משפטיים הנדרשים לכך. לסקור את הענף בו אתה פועל או הולך לפעול.

6.קשרים אסטרטגיים

תאור של כל הכלים אסטרטגיים, קשרים חברתיים ועסקיים אשר אמורים לתרום בהתפתחות העסק/רעיון. לתאר את כל הדרכים להתפתחות קשרים הללו. במידה ויש יועצים אז לספר עליהם ולהציג מקורות.

 

  1. תאור המוצר

הסבר מפורט על המוצר שאותו אתם הולכים לקדם ולפתח. לדוגמה: אם מדובר באפליקציה חדשה אז להסביר מה היא ואיך היא עובדת. למה המוצר הוא הכרחי ואת כל המינוסים והפלוסים שלו.לכתוב על מוצרים חדשים שיהיו בעתיד או מוצרים משלימים. חשוב לציין, שגם אם יש לכם מוצר שהוא מעולה, בכל זאת להראות את דרכי התפתחותו לעתיד.

 

8.תזרים פיננסי

זה למעשה תבלה שמראה במדויק את כל התזרימים הכספיים כגון: סכום הנדרש, פירוט מדויק של כסף המושקע עבור ציוד, פרסום, חומרי הגלם, כוח עבודה. תכינו דוח רווח והפסד לשנים הקרובות. פרוט המלא ככל הנדרש, יגדיל סיכויים לגייס את ההון הנדרש.

 

9.ניתוח מתחרים

סקור את מתחריך העיקריים. גם אם אין לך מתחרים לא להתעלם מסעיף זה אלא לתאר את המתחרים שעלולים לקום בעתיד ואיך אתה הולך להתמודד איתם.

 

SWOT10.ניתוח

הגשת את כל החזקות וחולשות שלך ושל העסק/רעיון. אף אחד לא אוהב לשמוע שהכול מושלם כי אין מוסג כזה "עסק מושלם".

 

לסיום אפשר להכניס לנספחים את כל מה שהתלבטת להכניס בניסוח העיקרי. ובמשפטים קצרים לסכם את התכנית העסקית בצורה כזאת שלדעתך תשפיע על מקבלי ההחלטות.

 

המלצה שלי היא: לא להוריד דוגמאות של תוכניות עסקיות מוכנות, לפני שאתם בעצמכם התחלתם לכתוב. אלא רק בסוף ניתן לעשות זאת על מנת להשוות ולתקן. תלמדו עד כמה שזה ניתן באל פה את התוכנית שכתבתם ותהיו מוכנים לכל התקלות מצד הקורא.